23. 10. 2018

Sauna

Nabízíme útulnou finskou saunu

Finská sauna je formou suché sauny a saunování v ní patří mezi jedny z nejstarších regeneračních a relaxačních metod. V malé uzavřené místnosti se prostřednictvím horkého vzduchu s minimální vlhkostí a teplotou okolo 90°C prohřeje do hloubky celé tělo, přičemž se zrychluje metabolismus a odplavují škodlivé látky. Finská sauna má ovšem mnoho dalších pozitivních účinků na lidský organismus.

Přednosti finské sauny

  • prohřátí celého těla – celkové uvolnění pohybového aparátu
  • pozitivní vliv na nervový systém a celkovou psychiku
  • posílení kardiovaskulárního systému
  • posílení imunity – prevence proti chřipkám a nachlazení
  • detoxikace organismu
  • zrychlení metabolismu a spalování tuků – doplňková kůra při hubnutí

Pro koho není vhodné saunování

Do sauny jděte jen tehdy, jste-li zcela zdraví. Pokud trpíte nějakým akutním onemocněním, do sauny byste v žádném případě jít neměli. To platí i v případě obyčejného nachlazení. Pokud trpíte nějakým chronickým onemocněním, měli byste zkonzultovat s vaším ošetřujícím lékařem, zda je pro vás sauna vhodná či nikoli. Tělo by mělo být v dobré fyzické kondici, aby se dokázalo vyrovnat s extrémně vysokou teplotou v sauně.

Kdo by neměl chodit do sauny

  • kardiaci, ti se musí pobytu v horku vyvarovat, zejména extrémně vysokým teplotám
  • osoby s vysokým krevním tlakem, zde je možné saunu navštěvovat po konzultaci s lékařem
  • osoby trpící nedostatečnou funkcí ledvin
  • osoby trpící jakýmkoli druhem zánětu (i záněty vnitřních orgánu jako např. jater, slinivky, ledvin)
  • osoby s akutní zánětlivou formou revmatického onemocnění
  • osoby s křečovými žilami a problémy s krevním oběhem
  • při onemocnění štítné žlázy
  • osoby s kožními chorobami (ekzémy, lupenka apod.)
  • těhotné ženy
  • osoby s onkologickým onemocněním
  • osoby trpící vážnou formou epilepsie

Pokud běžně do sauny chodíte, měli byste se saunování vyvarovat v případě, že jste momentálně výrazně fyzicky vyčerpaní, nevyspaní nebo pokud vás bolí hlava. Do sauny by se také nemělo ani s plným žaludkem.

Jak se správně saunovat?

  • Před začátkem saunování si sundejte všechny kovové šperky.
  • Do sauny nechoďte hladoví nebo naopak s plným žaludkem.
  • Před prvním vstupem do sauny se nezapomeňte řádně osprchovat a poté kůži řádně osušte.
  • V prostorách sauny nepoužívejte plavky.
  • Celé tělo včetně nohou podkládejte prostěradlem či osuškou.
  • Pobyt v sauně je individuální, u dospělé osoby je doporučeno cca 8-15 min, u děti maximálně okolo 5 min.
  • Při pocení můžete lehce otírat nebo masírovat povrch těla, což napomáhá otevírat kožní póry a odplavovat nečistoty z kůže.
  • Proceduru ohřátí-ochlazení opakujte zpravidla třikrát. Nikdy však více pokud chcete dosáhnout kýženého účinku sauny. Čtvrtý a každý další cyklus vede k prohloubení pocitu únavy a jen zvyšuje únavu organismu.
  • Závěrečná relaxační fáze je nejen příjemným zakončením saunovacího rituálu, ale podporuje též zotavení organismu. V této fázi nezapomeňte doplnit tekutiny – vhodná je čistá voda, chlazený čaj nebo minerálky.
  • Po sauně nejsou vhodné aktivity s vysokou tělesnou námahou

Saunování dětí

Odborníci a lékaři se shodují v tom, že pravidelné saunování je zdravé a blahodárné i pro malé děti.

Pokud máte doma dítě, které je často nemocné a potřebuje posílit imunitní systém, pak může být saunování tou správnou volbou. Sauna působí jako prevence onemocnění horních cest dýchacích, čímž lze u dětí významně omezit náchylnost k rýmám a virózám, či alespoň zmírnit a zkrátit jejich průběh.

Postup saunování předškolních dětí:

Pro děti předškolního věku se nedoporučují veřejné sauny, a proto je vhodné, když se například domluví skupinka rodičů s malými dětmi a objednají si saunu jen pro sebe.

Před vstupem do prohřívárny je vždy povinné dokonalé umytí a osprchování teplou vodou. Dospělá osoba drží malé dítě v náručí, větší dítě sprchuje klasickým způsobem. Obličej se jen opláchne vodou z dlaně. Před vstupem do prohřívárny se dítě osuší.

Děti by měly pobývat ve spodní části sauny, kde je nižší teplota kolem 65 stupňů. A od dospělých se také liší délka saunování.

Kojenci a mladší batolata by měli být v sauně maximálně do tří minut, děti starší pak maximálně 5 až 8 minut. Dětský organismus se totiž prohřívá daleko rychleji než organismus dospělého.

Obezřetněji postupujte i při následném chlazení těla. Pro menší dětí je ideální pozvolné ochlazování spíše vlažnou vodou (vynechte hlavu). Děti by se raději měly vyvarovat skákání do ledové vody a fáze ochlazování by měla být stejně jako prohřívání kratší, aby nenastydly. Saunování si také vy i děti odpusťte, pokud jste nachlazení nebo jinak nemocní a v následujících čtrnácti dnech po nemoci.

Před vstupem do prohřívárny je vždy povinné dokonalé umytí a osprchování teplou vodou. Dospělá osoba drží malé dítě v náručí, větší dítě sprchuje klasickým způsobem. Obličej se jen opláchne vodou z dlaně. Před vstupem do prohřívárny se dítě osuší.

Rezervace je možná v rezervačním systému nebo telefonicky

Ceník:

Jednorázový vstup 100 Kč / 90 minut

Pronájem sauny 550 Kč / 2 hod. 1 – 5 osob. Každá další osoba 100 Kč.

Zapůjčení prostěradel 20 Kč / ks

Rozpis veřejné sauny ZDE